Nove smjernice Svjetske Zdravstvene Organizacije (WHO) o tjelesnim aktivnostima, manjku kretanja i sna za djecu ispod 5 godina

Djeca ispod pet godina moraju provoditi manje vremena sjedeći ispred zaslona, ili ograničeni u kolicima i sjedalicama, ako hoće odrasti u zdravu djecu. Trebaju imati bolju kvalitetu spavanja i provoditi više vremena aktivno se igrajući, prema novim smjernicama koje je izdala Svjetska Zdravstvena Organizacija (WHO).

“Postizanje zdravlja za sve znači činiti ono što je najbolje za zdravlje od samog početka čovjekovog života,” kaže direktor Svjetske Zdravstvene Organizacije Dr. Tedros Adhanom Ghebreyesus. “Rano djetinjstvo je razdoblje brzog razvoja i vrijeme kada uzorci obiteljskog načina života moraju biti prilagođeni kako bi pojačali zdravstvene dobitke.”

Nove smjernice Svjetske Zdravstvene Organizacije (WHO) o tjelesnim aktivnostima, manjku kretanja i sna za djecu ispod 5 godina razvila je komisija stručnjaka iz Svjetske Zdravstvene Organizacije (WHO). Oni su procijenili učinke na mladu djecu koja nemaju dovoljno sna, i vrijeme provode sjedeći ispred zaslona ili ograničeni na stolicama i kolicima. Oni su isto tako pregledali dokaze o prednostima pojačanih razina aktivnosti.

“Poboljšavanje tjelesne aktivnosti, smanjenje vremena provedeno sjedeći i osiguravanje kvalitete sna kod male djece će poboljšati njihovo tjelesno, umno zdravlje i blagostanje, te će pomoći spriječiti pretilost u djetinjstvu i druge povezane bolesti kasnije u životu,” kaže Dr. Fiona Bull, upraviteljica Programa za nadzor i sprječavanje nezaraznih bolesti na temelju stanovništva u Svjetskoj Zdravstvenoj Organizaciji (WHO).

 

Neuspjeh pri udovoljavanju trenutnih preporuka o tjelesnoj aktivnosti je odgovoran za više od 5 milijuna smrti u svijetu svake godine u svim dobnim skupinama. Trenutnom, više od 23% odraslih i 80% adolescenata nisu dovoljno tjelesno aktivni. Ako su zdrava tjelesna aktivnost, sjedeće ponašanje i navike spavanje osnovane rano u životu, to pomaže pri oblikovanju navika kroz djetinjstvo, adolescenciji i u odrasloj dobi.

“Ono što mi stvarno moramo napraviti je vratiti zaigranost u djecu,” kaže Dr. Juana Willumsen iz Svjetske Zdravstvene Organizacije, to je žarišna točka kod pretilosti u djetinjstvu i tjelesnoj aktivnosti. “Tu se radi o promjeni iz vremena provedenog sjedeći u vrijeme provedeno igrajući se, pri čemu se mora zaštiti san. ”

Uzorak cjelokupne 24-satne aktivnosti je ključ: zamjenjivanje produženog ograničenog ili sjedećeg vremena provedeno ispred zaslona sa više aktivnog igranja, pri čemu se mora osigurati da mlada djeca dobiju dovoljno dobrog i kvalitetnog sna. Kvalitetno vrijeme provedeno u  aktivnostima bez zaslona kao što su čitanje, pričanje priča, pjevanje i rješavanje zagonetki, je jako važno za razvoj djece.

Važne interakcije između tjelesne aktivnosti, sjedećeg ponašanja i dovoljno sna, te njihov učinak na tjelesno i umno zdravlje i blagostanje je prepoznalo Povjerenstvo za prestanak pretilosti u djetinjstvu koje je zahtijevalo jasne smjernice kod tjelesne aktivnosti, sjedećeg ponašanja i sna mlade djece.

Primjenom preporuka iz ovih smjernica tijekom prvih pet godina života doprinijet će razvoju motoričkih i kognitivnih sposobnosti djece i doživotno zdravlje.

 

Kratke preporuke:

Novorođenčad (djeca mlađa od godinu dana) trebaju:

  • Biti tjelesno aktivni više puta dnevno na različite načine, naročito kroz interaktivne igre koje se rade na podu; što više to bolje. Za one koje se još ne kreću, ovo uključuje barem 30 minuta u ležećem položaju (na trbuhu) rašireno kroz cijeli dan dok su budni.
  • Biti ne ograničeni više od sat vremena odjednom (Na primjer: kolica, visoke stolice ili zavezana na njegovateljevim leđima). Vrijeme provedeno ispred zaslone nije preporučeno. Kada su u sjedećem položaju, uključenje pri čitanju i pričanju priča sa njegovateljem se preporuča
  • Imati 14-17 sati kvalitetnog sna (za djecu do 3 mjeseci) ili 12-16 sati kvalitetnog sna (za djecu od 4 do 11 mjeseci) uključujući i kratko spavanje.

Djeca od 1 do 2 godine trebaju:

  • Provesti barem 180 minuta na različite vrste tjelesne aktivnosti bilo kakve jačine, uključujući umjerene do snažne jačine tjelesne aktivnosti, raširene tijekom dana; što više to bolje.
  • Biti ne ograničena više od sat vremena odjednom (Na primjer: kolica, visoke stolice ili zavezana na njegovateljevim leđima) ili sjediti na duža razdoblja. Za jednogodišnjake vrijeme provedeno sjedeći ispred zaslona (kao gledanje televizije ili videa, igranje računalnih igrica) nije preporučeno. Za one koje imaju dvije godine, vrijeme provedeno sjedeći ispred zaslona ne smije biti duže od sat vremena; manje je bolje. Kada su u sjedećem položaju, uključenje pri čitanju i pričanju priča sa njegovateljem se potiče.
  • Imati 11-14 sati kvalitetnog sna, uključujući kratko spavanje, sa stalnim rasporedom spavanja i buđenja.

Djeca od 3 do 4 godine trebaju:

  • Provesti barem 180 minuta na različite vrste tjelesne aktivnosti bilo kakve jačine, od kojih je barem 60 minuta umjereno do snažne jačine tjelesne aktivnosti, raširene tijekom dana; više je bolje.
  • Biti ne ograničena više od sat vremena odjednom (Na primjer kolica) ili sjediti na duža razdoblja. Vrijeme provedeni sjedeći ne bi trebalo biti više od 1 sat; manje je bolje. Kada su u sjedećem položaju, uključenje pri čitanju i pričanju priča sa njegovateljem se potiče.
  • Imati 10-13 sati kvalitetnog sna, koje može uključivati i kratko spavanje, sa stalnim rasporedom spavanja i buđenja.

 

Izvor članka:

https://www.who.int/news-room/detail/24-04-2019-to-grow-up-healthy-children-need-to-sit-less-and-play-more?smid=nytcore-ios-share

Članak preveo i prilagodio:

Ivan Bogdanović