kreativnost.jpg
Brush Brush
Naslovnica / Portal / Zašto je kreativnost jednako važno kao pismenost?

Zašto je kreativnost jednako važno kao pismenost?

Što je kreativnost?

Kreativnost je sposobnost pronalaska originalnih ideja i rješenja problema te zapravo poduzimanja onoga što treba biti učinjeno kako bi se one ostvarile.

Zašto je kreativnost važna?

Sir Ken Robinson je to najbolje sročio: Kreativnost je danas jednako važna u obrazovanju kao i pismenost, stoga bi je trebali jednako tretirati.

Zašto, pitate? Putem kreativnosti osoba je sposobna ujediniti svoje osjete, osjećajnost i duh u zajedničko djelovanje. Jednostavnijim riječima, djeca trebaju biti kreativna kako bi živjela punim životom.

Kreativnost je također način na koji ljudi svih dobi utječu na svijet i na druge ljude u svojoj okolini. Mnogo teškoća će zadesiti našu djecu tijekom njihovog života i njihova generacija će trebati pronaći i primijeniti rješenja za velike i složene probleme.

Prema izvješću ‘Budućnost poslova’ Svjetskog ekonomskog foruma, rješavanje kompleksnih problema, kritičko mišljenje i kreativnost su tri najvažnije vještine koje će dijete morati razviti. Nadalje, kreativnost se popela s desetog na treće mjesto u posljednjih pet godina. Bez obzira što su naša djeca još uvijek daleko od javnog ureda ili upravnog odbora, danas politički i poslovni vođe diljem svijeta već ističu kreativnost kao najvažniju osobinu vođe u budućnosti.

Kako djeca postaju kreativna?

Djeca se rađaju kreativna, ali je teško ostati kreativan.

Stvar je u tome da ljudi započinju svoje živote s navikama koje kreativni odrasli ljudi zadrže i izgrađuju tijekom cijelog života. Djecu pokreće znatiželja, postavljaju pitanja na svakom koraku te eksperimentiraju i uče kroz igru. Ona ne dopuštaju da im uobičajeni ili “pravi” način za korištenje nekog objekta ograničava mogućnosti njegove upotrebe. Posuda je sigurno posuda, ali je također i šešir, instrument, odgovarajuća stoličica za dohvat tegle s keksima i još mnogo toga. I kao što primjećujemo u obrascima ponašanja djece, prirodno su ih pokreće želja za rastavljanjem predmeta i njihovim preoblikovanjem u druge predmete – temeljne radnje u stvaralačkom procesu.

Nažalost, takav način razmišljanja se često oslabi ili se čak nestane kada mala djeca krenu u započnu uobičajeno školovanje. Prema Torrenceovom testu stvaralaštva, 98 % djece vrtićke dobi su stvaralački geniji, dok samo 3 % odraslih do 25 godina starosti pripada toj skupini. Još gore, američki K-12 učenici ostvaruju značajno smanjene rezultate Torrenceova testa stvaralaštva od 1990. godine, s najvećim padom od vrtićke dobi do trećeg razreda.

Ovaj gubitak uglavnom je uzrokovan prebacivanjem pažnje s usmjerenog učenja kroz igru na izravne vještine. Što se više djeca uvježbavaju da nešto izvrše i određeni točan odgovor postaje cilj učenja, to um više sužava svoj fokus i boji se neuspjeha ili loše izvedbe.

“Moramo se osloboditi straha od neuspjeha da bismo živjeli kreativnim životom.” (Joseph Chilton Pearce).

Ne može se reći da nema mjesta za pravilne odgovore – svi mi moramo naučiti da postoji samo jedan točan odgovor kad se podijeli 300 sa 20. Ali ako dijete može naučiti dijeliti igrajući se s predmetima, slikama i brojevima prije nego što nauče algoritam dijeljenja, onda može naučiti fundamentalne osnove matematike i nastaviti njegovati svoj kreativni um iz pravilnih i nepravilnih ishoda.

Što možemo učiniti?

Na svu sreću postoje određena iskustva u igri koje doprinose razvoju temelja kreativnosti. Pod pojmom temelj podrazumijevamo razvoj seta ključnih stvaralačkih stavova ili istina, uključujući:

  • određeni predmet moguće je upotrijebiti na bezbroj načina
  • za jedan problem postoji mnogo rješenja
  • što neurednije, to bolje
  • “pogrešna” rješenja vode do “pravih” rješenja
  • stvari možemo rastaviti i napraviti nove

To su sve istine koje djeca lako shvaćaju – započinju život misleći na taj način. Stoga je naš zadatak ispuniti njihove stvaralačke umove mnoštvom iskustava koja utvrđuju te istine i nastavimo podržavati te ideje kao obitelj. Kao što je Maya Angelou rekla: Kreativnost ne može presušiti. Što ju više koristite, to ju više imate.” Prema tome, više kreativno poticajnih iskustava je uvijek bolje. Ako našoj djeci pružimo takva iskustva, oni će prenijeti te stavove na svoje školovanje, što će im dati najbolju moguću priliku da nastave biti kreativni i u odrasloj dobi.

Započnite danas s očuvanjem stvaralačkog kapaciteta vašeg djeteta. Isprobajte ovih osam vježbi za njegovanje temelja kreativnosti:

  • Naučite djecu igrati smislene igre. Ljudskom stvaralaštvu potrebna je neka vrsta početnog koraka. Osigurajte da ga ponudite djeci i dajte im mnogo prostora da ga iskoriste.
  • Istina tjedna. Izaberite jednu od gore navedenih istina i ponavljajte je u sebi svaki tjedan dok promatrate djetetovu igru. Kako doprinosite utvrđivanju te istine? Kako je možete nenamjerno potkopati? Teško je, na primjer, ne uskočiti djeci u pomoć kad primijetite da grade kulu koja će se sigurno srušiti. Ali promatrano sa stvaralačke točke gledišta, dijete će naučiti mnogo više promatranjem neuspješnog rješenja i naučiti iz posljedica. Nevjerojatno je kako stvarno usmjeravanje na svaku od ovih istina može dovesti do promjena u ponašanju!
  • Ohrabrite (ili čak samo dopustite) djeci da naprave nered. Ne žele sva djeca postati jednako neuredna kao i drugi (svi mi imamo različite senzorne sustave). Ali, velika je mudrost sadržana u izreci koja kaže: Danas se igraj neuredno, kasnije misli neuredno (slobodno).” Kada dopustimo djeci da naprave blato, pomiješaju zajedno različite boje ili ispuste sve igračke da vide što će se dogoditi, pružamo im priliku da se osjećaju ugodnije kad se ponašaju slobodno i istražuju širi raspon mogućnosti. Ukratko, dajemo im zeleno svjetlo za igranje izvan okvira tako da kasnije mogu razmišljati izvan okvira.
  • Bodrite djecu dok rastavljaju stvari. U uništavanju postoji velika vrijednost – jedno je od ključnih stvaralačkih radnji. Istovremeno ih nježno učite da nisu sve stvari (na primjer daljinski upravljač ili cvjetni krevet vašeg susjeda) namijenjene uništavanju.
  • Zapamtite, svaki predmet je beskrajno mnogo puta upotrebljiv u stvaralačkom umu. Pokušajte nikad ne ispravljati dijete prilikom korištenja određenog objekta osim ako ne koriste nešto na opasan način (i onda pokušajte pronaći bolji način za reći “Budi pažljiv/a”).
  • Primijenite na sebi stvaralački način razmišljanja. Ako imate stvaralačkog iskustva, podijelite ga sa svojom djecom. Ili se igrajte s njima dok zajedno isprobavate kreativne aktivnosti. Uvježbavajte korištenje svakodnevnih predmeta na nove načine. Isprobavajte neuspjeh i ponovne pokušaje. Zapravo je zabavno jednom kad se opustite!

 

Autor: Meghan Fitzgerald

Link na izvor članka: https://tinyurl.com/ych64qr7

 

Članak prevela i prilagodila: Marina Roksandić

 

__________________________________________________________________

Sviđa Vam se članak? Podržite osječku waldorfsku priču!

Razvoj waldorfske pedagogije u Osijeku možete poduprijeti donacijom udruzi na račun 

IBAN:HR7423400091110711462

ISKRA waldorfska inicijativa

Antuna Matije Reljkovića 

31000 Osijek

ili skeniranjem barkoda

    

te unosom željenog iznosa. 

 

 

29 Mar 2024

Moglo bi vas zanimati...