„Igra unaprjeđuje svaki dio razvoja djece – oblikuje podlogu intelektualnih, socijalnih, fizičkih i emocionalnih vještina koja je potrebna za uspjeh u školi i u životu. Igra krči put do učenja.“
Ovaj važni citat iz „Pustite djecu da se igraju: Odgovori prirode ranom učenju“ je važan podsjetnik nama kao roditeljima koji provode dane s malom djecom. Ponekad naši životi mogu biti prebrzi, previše strukturirani i/ili previše upravljani tehnologijom što može ograničiti slobodu igre koju naša djeca mogu iskusiti.
Američki dnevnik o igri definira igru kao:
-intrinzički motiviranu
– emocionalno bogatu
– inspirirajuću
– uzdiže duh
Naša djeca zaslužuju bogatu, zadovoljavajuću, uživajuću i više nego dostatnu priliku za igru. Postoji jasno istraživanje koje podupire važnost igre za vrijeme djetinjstva, budući da različite vrste igara potiče fizički, socijalni, emocionalni i kognitivni razvoj kod djece. Kad se djeca igraju, isprobavaju nove stvari, rješavaju probleme, izume nešto, izrade nešto, isprobavaju ideje i istražuju razvijajući širok spektar vještina i razumijevanja.
Djeca sudjeluju u igri na različite načine kako rastu i razvijaju se. Ponekad se djeca žele igrati sama, a ponekad uživaju igrajući se s drugima. U „Učenje i razvoj kroz igru“ različiti načini na koji djeca sudjeluju u igri su definirani kao:
- Samostalna igra – dijete se igra samo
- Igra promatrača – dijete gleda druge kako se igraju, a da im se ne pridruži
- Paralelna igra – dijete se igra pokraj drugog djeteta, često istim meterijalima, ali bez interakcije s njim
- Povezujuća/ Partnerska igra – djeca se počnu igrati zajedno, razvijajući interakcije radeći iste aktivnosti ili igrajući se sličnim priborom ili imitirajući jedni druge
- Igra suradnje – djeca ulaze u interakcije, izmjenjuju se, dijele jedni s drugima kako i što igrati. Surađuju, razvijaju i pregovaraju o idejama za igru
Kako bebe, djeca koja su tek prohodala ili mala djeca uče i razvijaju se, njihova igra s drugima postaje sve više i više zamršena i složena.
Također, postoje različite vrste igara. Institut za razvoj djece definira ovih pet vrsta igara i pozitivne stvari koje idu uz njih:
Motorička/Fizička igra – Motorička igra osigurava kritičke prilike za djecu da razviju i vlastitu mišićnu snagu, i cjelokupnu integraciju mišića, živaca i moždanih funkcija. Nedavno istraživanje je potvrdilo kritičku vezu između poticanja aktivnosti i razvoja mozga. Mala djeca moraju imati više nego dovoljno mogućnosti za fizički razvoj i motorička igra ukorjenjuje nagon prema fizičkoj aktivnosti kod male djece.
Socijalna igra – Djeca ulaze u interakciju s drugima u igrama i dobivaju iskustva koja im pomažu razumjeti pravila u društvu kao što su dati i uzeti, recipročnost, surađivati i dijeliti. Kroz razne interakcije s djecom različitih društvenih statusa, djeca također uče moralno rasuđivati kako bi razvili zreli osjećaj za vrijednosti. Kako bi bila pripremljena funkcionirati učinkovito u svijetu odraslih, djeca trebaju sudjelovati u raznim društvenim situacijama.
Konstruktivna igra – Konstruktivna igra je kad djeca manipuliraju svojim okolišem kako bi stvorili neke stvari. Ovaj tip igre je u tijeku kada djeca grade kule i gradove od kocaka, igraju se u pijesku, rade svakakve naprave na klupi za obradu drveta i prave velike crteže kredom po pločnicima. Konstruktivna igra dopušta djeci eksperimentirati s predmetima; saznati koje su kombinacije dobre, a koje nisu; i stvoriti osnovno znanje o slaganju, gradnji, crtanju, stvaranju glazbe i konstruiranju. To također daje djeci osjećaj da su nešto postigli i učini ih sposobnima kontrolirati svoj okoliš. Djeca koja su dobra u manipuliranju predmetima i materijalima postanu također dobra u manipuliranju riječima, idejama i konceptima.
Igra maštom – Djeca u igri maštom uče o apstraktnome kako bi isprobala nove uloge i moguće situacije i eksperimentirati u jeziku i osjećajima. Također, djeca razviju fleksibilno razmišljati; uče stvarati nešto izvan „ovdje“ i „sada“; rastežu svoje zamisli, koriste nove riječi i kombinacije riječi u okolini bez rizika i koriste brojeve i riječi kako bi izrazili ideje, koncepte, snove. U sve više tehnološkom društvu, puno vježbe s raznim apstraktnim oblicima – vrijeme, mjesto, količina, simboli, riječi i ideje – jako je važno.
Igre s pravilima – Kroz razvoj, većinom djeca napreduju od egocentričnog pogleda na svijet do razumijevanja važnosti društvenih ugovora i pravila. Dio ovog razvoja se ostvaruje jer igre poput „Follow the leader“, „ Red rover“, „Simon says“, bejzbola i nogometa ne mogu se odviti ako se svatko ne pridržava istih pravila. Koncept „igara s pravilima“ uči djecu kritički važnom konceptu – igra života ima pravila (zakoni) koje svi moramo slijediti kako bismo bili produktivni.
Kako možemo njegovati iskustva igre kod naše djece?
Poticanje kreativne slobodne igre:
– Pazite da vaše dijete ima vrijeme za igru. Za vaše dijete osigurajte duže doba za igru ( minimalno 45- 60 minuta) za spontanu igru – možda ćete to trebati rasporediti u svoj užurbani ritam dana. Ograničite vrijeme provedeno pred zaslonima i potaknite svoje dijete na igru i unutra i vani.
– Hranite kreativnost svoga djeteta osiguravajući mu razni umjetnički pribor i materijale kao što su: masne bojice, papir, selotejp, kartonske tube, štapići od sladoleda, komadići tkanina i plastelin. Osiguravanje raznih materijala će potaknuti vaše dijete da koristi maštu. Odredite i prostor u vašem domu gdje djeca mogu slobodno isprobavati te materijale.
– Uključite i razne jednostavne igračke u prostoru za igru vašeg djeteta kao što su : drvene kocke, svilene rupce, nekoliko drvenih životinja i nekoliko lutaka. Uzmite u obzir slaganje igračaka kako biste učinili taj prostor jednostavnim, da poziva na igru i lakim za snalaženje.
– Dodajte prirodne materijale u prostor za igru vašeg djeteta kao što su: šljunak, školjke ili žirevi i vidite kako dijete uključuje te materijale u svoju igru.
– Postavite smiješnu scenu dok dijete spava – kao na primjer vodene/ travnate dijelove sa životinjama i kućama od kocaka, ljude, blago. Vaše dijete će se probuditi iznenađeno i obradovano!
„ Za razvijanje zdrave igre dijete ne treba previše stvari ili prekomplicirane stvari za igru. Zapravo, što je materijal jednostavniji, postat će jača unutarnja moć djeteta, pa će tako pretvoriti kamen u komad kruha, štap u čarobni štapić ili običnu tkaninu u dugu. Neugledni, jednostavni materijali dopuštaju djetetovoj mašti slobodnu volju da ih obdari sa svim detaljima koje zahtjeva.“
Ideje za pomaganje igri koju vodi ustanova
– Pročitajte ili ispričajte uzbudljive priče/bajke, potaknite svoje dijete da ih izvede.
– Izgradite zajedno utvrdu sa stolovima, stolcima, ogromnim tkaninama, kvačicama, s mekanim dekama unutra i svjetiljkom. Popnite se zajedno unutra.
– Ulazite u interakciju sa svojim djetetom dok se ono igra. Pitajte ga nešto. Istraživanje ljudi s Temple University je pokazalo da mala djeca koja su se igrala kockama dok su razgovarala s odraslom osobom su razvila bogatiji vokabular vezan za prostor (npr. riječi poput „ispod“ ili „preko“)
– Podupirite maštu svog djeteta ispitivanjem raznih pitanja dok se dijete igra. „Što možeš učiniti s ovim?“ „Po čemu se razlikuju ove dvije stvari?“ „Što bi se dogodilo kad bi…? Usmjeravana igra može biti vrlo učinkovito učenje kroz igru s djetetom u središtu.
– Igrajte bežične igre sa svojim djetetom. Igranje raznih igara je zabavan način za odmaknuti se od naših brojnih elektronskih uređaja – i izgraditi osjećaj povezanosti kao obitelji. Igre s pločama, igre slaganja, igre kartama također osiguravaju priliku za učenje djece da vježbaju važne društvene vještine kao što su izmjenjivanje, samokontrola, komunikacija i ustrajnost.
Tekst prevela i prilagodila:
Laura M.
Izvor članka:
Why Free Time for Play is So Important for Every Child
__________________________________________________________________
Sviđa Vam se članak? Podržite osječku waldorfsku priču!
Razvoj waldorfske pedagogije u Osijeku možete poduprijeti donacijom udruzi na račun
IBAN:HR7423400091110711462
ISKRA waldorfska inicijativa
Antuna Matije Reljkovića
31000 Osijek
ili skeniranjem barkoda
te unosom željenog iznosa.