djeca zemljica.jpg
Brush Brush
Naslovnica / Portal / I djecu čini sretnijima osjećaj povezanosti s prirodom

I djecu čini sretnijima osjećaj povezanosti s prirodom

Postoji jako puno istraživanja koja povezuju provođenje vremena u prirodi i sreću, ali većina tih istraživanja se fokusira na odrasle.

Prilikom novog istraživanja koje je objavljenu u časopisu “Frontiers in Psychology”, znanstvenici su htjeli saznati imaju li i djeca takve koristi od provođenja vremena vani.

Prilikom istraživanja znanstvenici su radili s 296 djece dobi između 9 i 12 godina na sjeverozapadu Ciudad de Mexica. Kako bi saznali koliko su djeca povezana s prirodom, pitali su djecu koliko uživaju kada vide poljsko cvijeće i divlje životinje, kada čuju zvukove prirode i dodiruju biljke i životinje.

Znanstvenici su također gledali kakav je stav djece prema održivom ponašanju tako što su im davali tvrdnje o konceptu altruizma, kapitalu, štedljivosti i pro-ekološkom ponašanju i tako utvrdili u kojoj mjeri se djeca slažu s tvrdnjama. Tvrdnje su uključivale aktivnosti kao što su prosljeđivanje korištene odjeće, pomaganje potrebitima, štednja vode i recikliranje.

Tvrdnje koje su bile najviše veze s povezanosti s prirodom su bile : “ skupljanje smeća s poda može pomoći okolišu”, “važno je brinuti se o životinjama” i “ljudska bića su dio prirode”.

Znanstvenici su otkrili da djeca koja su se smatrala povezanima s prirodom su i ona koja više naginju održivosti. Isto tako, većina djece koja su više brinula za okoliš i prirodu su rekla da su sretna.

 

Zašto je važna povezanost s prirodom

Glavna autorica , dr. Laura Berrera – Hernández sa Sonorskog tehnološkog instituta (ITSON), opisuje “povezanost s prirodom” ne samo kao uvažavanje ljepote prirode, već i kao “ biti svjestan o međusobnoj vezi i ovisnosti između nas i prirode, uvažavati sve nijanse prirode i osjećati se dijelom nje”.

Znanstvenici priznaju da je istraživanje imalo ograničenja jer se provodilo na djeci iz istoga grada pa ona nisu nužno predstavnici svih skupina djece. Međutim, znanstvenici kažu kako nova saznanja “daju uvid u moć pozitivne psihologije održivosti kod djece”.

Kako bi objasnili što ih je motiviralo na istraživanje, pišu: “S obzirom na ekološke probleme  kojima čovječanstvo trenutno svjedoči i uzimajući u obzir da se budućnost planeta nalazi u rukama djece i njihovih djela, istraživanje o odrednicama održivog ponašanja kod djece postalo je potrebno; uostalom, istraživanja provedena na ovu temu s fokusom na djecu gotovo da i nema.

Znanstvenici ističu da se zbog ekoloških problema kao što je globalno zatopljenje, deforestacija i izumiranje vrsta istraživanja više fokusiraju  na odnos između ljudi i prirode kako bi se našla rješenja tih problema. Spominju i istraživanje o “ poremećaju manjka prirode” kako bi opisali manjak povezanosti koju djeca često osjećaju prema prirodi.

Budući da su mladi ljudi ”budući čuvari planeta”, znanstvenici smišljaju kako da promoviraju održivo ponašanje i potaknu brigu o okolišu kod djece.

Berrera – Hernández ističe: “ Roditelji i učitelji bi trebali poticati djecu na značajniji kontakt ili izlaganje prirodi jer naši rezultati pokazuju da izlaganje prirodi ide ruku pod ruku s povezanosti s njom pa tako i s održivim ponašanjima i srećom.”

 

Priroda i odrasli

Toliko je istraživanja s fokusom na to kako provođenje vremena u prirodi koristi dobrom osjećaju odraslih.

Istraživanja su pokazala da nas šetnja među stablima opušta i čini boljim ljudima. Čak i samo miris stabala pomaže u smanjenju anksioznosti. Što je više zelenila u susjedstvu, to su ljudi rekli da su sretniji. Jedno istraživanje je čak pokazalo da šetnja parkom može probuditi iste dobre osjećaje kao i Božić.

U jednom istraživanju su znanstvenici čak pokušali otkriti najbolju “dozu” prirode u kontekstu svakodnevnog života. Saznali su da je provođenje 20 – 30 minuta vani i uživajući u prirodi recept za zdravlje i sreću.

A kad su odrasli vani i cijene prirodu, djeca uče na njihovom primjeru.

“Djeci su potrebni uzori…koji ih polako mogu voditi k prirodi uz uzbuđenje, optimizam i stav cjeloživotnog učenja”, komentirajući najnovije istraživanje za CNN govori Miyuki Maruping, učitelj vrtlarstva u Waldorfskoj školi u Atlanti.

“Ne moramo biti stručnjaci za okoliš ili prirodne znanosti. Ono što je važnije je da provodimo vrijeme s djecom istražujući znatiželjno u zabavnoj i sigurnoj okolini.”

 

Izvor članka: https://www.treehugger.com/feeling-connected-to-nature-makes-children-happier-5025133

Članak prevela: Laura Mazur

__________________________________________________________________

Sviđa Vam se članak? Podržite osječku waldorfsku priču!

Razvoj waldorfske pedagogije u Osijeku možete poduprijeti donacijom udruzi na račun 

IBAN:HR7423400091110711462

ISKRA waldorfska inicijativa

Antuna Matije Reljkovića 

31000 Osijek

ili skeniranjem barkoda

  

te unosom željenog iznosa. 

 

 

23 Apr 2024

Moglo bi vas zanimati...