imati 9 godina.jpg
Brush Brush
Home Page / Blog / Imati devet godina

Imati devet godina

 

Učiteljica je kleknula pred dječaka objasniti mu kako pažljivo prijeći ulicu i provjeriti osjeća li se nelagodno zbog prelaska bez učiteljice koja ga drži za ruku. Dječakova majka je dobila posao na tom području i htjela je upisati sina u Waldorfsku školu. Dječak je taj dan došao posjetiti drugi razred. Do tada se školovao kod kuće i zbog njegove se dobi postavljalo pitanje pripada li u drugi ili treći razred - bio je stariji od najmlađeg u trećem razredu i mlađi od najstarijeg u drugom razredu.

Nakon što je učiteljica završila pažljivo mu objašnjavati kako prijeći ulicu bez da mu pomaže, pitala ga je: „Možeš li to napraviti? Bojiš li se? Trebam li ići s tobom?” Dječak je zakolutao očima i sarkastično rekao: „da!”     

Učiteljica se u sebi nasmiješila. Znala je da je prestar za drugi razred. Već je bio prešao „Rubikon” , kako je to Steiner nazvao, devete godine.

Možda i vi imate vlastite uspomene na ovu važnu promjenu svijesti u dobi od devet godina. Možda ste saznali, naizgled iznenada, da Djed Božićnjak ne postoji, kao ni Zubić Vila - da su cijelo vrijeme to bili vaši roditelji.

Osjećaji izdaje, razočarenja i cinizma navrnu i to je posramljujuće. Možda ste se upravo bili žestoko posvađali s kolegom iz razreda koji je već prešao ovu rijeku svjesnosti prije vas i koji vam je pokušavao reći da Djed Božićnjak ne postoji. Vi ste se, bivajući još uvijek s druge strane rijeke i vjerujući u magiju, možda žestoko i bijesno raspravljali o nepobitnom postojanju Djeda Božićnjaka. Sada kada shvatite koliko ste luckasti bili da toliko dugo vjerujete, osjećate se posramljeno.

U waldorfskom kurikulumu, za treći razred, kada učenici navršavaju devet godina, literatura je Stari Zavjet iz Biblije. To nije zbog religije, nego priče, s Biblijom kao bogatim izvorom korisnih priča. Priča o Adamu i Evi na veličanstven i savršen način odražava osjećaje devetogodišnjaka. Oni žele isprobati zabranjene stvari i onda su šokirani posljedicama. Posramljeni su i osjećaju porazan osjećaj gubitka. Tako je i s devetogodišnjacima.

Nakon ovog trenutka „hvatanja na djelu”, priče se u Bibliji razvijaju dalje prema novom životu na Zemlji. Adam i Eva uče kako uzgajati vlastitu hranu, kuhati, sagraditi skloništa i napraviti vlastitu odjeću. To je upravo sažetak kurikuluma trećeg razreda u Waldorfskoj školi: ratarstvo, gradnja, šivanje, pletenje, mjerenje-uključujući kuhanje i kurzivno pisanje.

Usamljenost je novi osjećaj koji se pojavljuje u ovoj dobi. Mnoga se djeca u ovoj ključnoj dobi od devet godina brinu da su zapravo usvojena ili da im je kolijevka zamijenjena u bolnici i da su možda završili s krivim roditeljima. Djeca si međusobno pričaju priče o dlakama koje njihov otac ima u nosu ili madežima na majčinom licu. Ove su fizičke karakteristike prolazile neprimijećeno prije nego što je dijete navršilo devetu. Jednom kada dijete prijeđe rijeku svjesnosti u zemlju devetogodišnjaštva, nema povratka. Čarolija ranog djetinjstva je zauvijek prošla i magija postaje nešto što pripada čudima prirode, a ne više vilenjaci, leprikoni ili leteći sobovi.

Dijete se iznenada može osjećati vrlo usamljeno. Odrasli su manje pouzdani nego što su prije bili. Krše obećanja, zaboravljaju važne stvari, ponekad grde, te rade pogreške. Dijete sada može reći kada se njega ili nju tretira poput bebe. Ovo može potaknuti probleme sa spavanjem ili strah od mraka. Davno zaboravljene infantilne navike - sisanje palca, mokrenje u krevet ili noćne more, mogu se ponovno pojaviti.

Učitelji i roditelji mogu napraviti pogrešku pretpostavljajući da dijete ulazi u rani pubertet. To je skupa pogreška. Kada odrasli tretiraju dijete poput adolescenta, kradu mu vrhunac zlatnih godina djetinjstva i tjeraju dijete od zadnje dvije ili tri godine igre i slobode zbog tereta adolescentske svijesti. Krađa djetinje radosti je grozna stvar.

Najbolja stvar u devetoj godini djetinjstva je rađanje novootkrivenog samopouzdanja, te kompetencija. Zdravo dijete u dobi od devet godina može odlično napraviti mnoge stvari. Oni postaju odlično društvo na potpuno nov način i mogu ispuniti duge sate vožnje sa zanimljivim ćaskanjem o gotovo svemu. Vještine kultivirane u waldorfskom  kurikulumu čine da se dijete osjeća samostalnijim i manje usamljenim. „Mogu to napraviti” je osjećaj koji učitelj traži od  devetogodišnjaka. Nesigurnosti koje izranjanju rastapaju se u radu, snažnoj vježbi volje, osjećaju pripadanja kroz sudjelovanje, iskustvo kompetentnosti i ispunjavajućim zadacima.

Položaj zvijezda na nebu, kažu neki, sadrži sudbinu ljudskog bića. Treba osamnaest godina, sedam mjeseci i devet dana da se zvijezde vrate u prvobitni položaj.  Taj trenutak povratka se naziva Mjesečev Čvor. Često u tim trenucima, svakih osamnaest godina i sedam mjeseci, ljudi su skloni promijeniti svoje živote. Kao da zvijezde u svojoj izvornoj poziciji zovu ljudska bića i podsjećaju ih na njihovu pravu sudbinu, njihov pravi smjer u životu. Ponovno se prilagođavamo. Institut Noetičkih Znanosti u 25-godišnjem istraživačkom projektu o transformativnim iskustvima je u istraživanju primijetio da se trenuci transformacije – Epifanije -  uglavnom pojavljuju u dobi od 18/19, 36 do 38, 55 do 58. Deveta godina je na pola puta oko nebeske staze i kao da zvijezde zovu dijete da odraste, da shvati i sjeti se važnosti njegovih ili njezinih zadataka na Zemlji.

Kad je dječak zakolutao očima na bedastoću potrebe za  odraslim koji bi mu pomogao prijeći uličicu, učiteljica je znala da se više ne bi mogao prilagoditi drugom razredu. Njegova svijest je već bila zakoračila u sposobnost viđenja i bivanja samostalnim, sposobnim. Ne bi mu činilo uslugu da ga se zadrži u zemlji legendi i basni, kada, baš kao u pričama Biblije, ima posla koji treba obaviti.

Izvor:  https://www.waldorfpublications.org/blogs/book-news/being-nine-years-old

Tekst prevela i prilagodila: Katarina Bosak

__________________________________________________________________

Sviđa Vam se članak? Podržite osječku waldorfsku priču!

Razvoj waldorfske pedagogije u Osijeku možete poduprijeti donacijom udruzi na račun 

IBAN:HR7423400091110711462

ISKRA waldorfska inicijativa

Antuna Matije Reljkovića 

31000 Osijek

ili skeniranjem barkoda

    

te unosom željenog iznosa. 

 

 

09 Aug 2022

Moglo bi vas zanimati...

Iskra © Waldorf school. All rights reserved 2021.