Logo
moderna_tehnologija_mijenja_rad_mozga_zzjzdnz (1).jpg
Brush Brush
Homepage / Portal / Imaju li Steinerove škole pravo u vezi djece, tableta i tehnologije?

Imaju li Steinerove škole pravo u vezi djece, tableta i tehnologije?

Studije još uvijek nisu pokazale veliku korist od tehnologije u školama, što je navelo neke da se zapitaju jeli život izvan mreže bolji za djecu.

Kasno je jutro i djeca na satu Marie Woolley u školi Iona u Nottinghamu zaokupljena su miješenjem tijesta. Tijesto je napravljeno od brašna koje su vidjeli da se melje na lokalnoj vjetrenjači od žitarica ubranih s obližnje farme koje su posjetili. Tijekom jutarnje lekcije djeca su pjevala pjesme, recitirala poeziju i ritmički pljeskala i udarala nogama.

Ovdje nema uniformi, kao ni ravnatelja -školu vode osoblje i prijatelji - te za razliku od većine današnjih osnovnih škola, ovdje učenici ne rade na tabletima ili računalima. Ispred razreda je starinska školska ploča.

Metode u ovoj školi, koje su temeljene na kontroverznim učenjima austrijskog filozofa iz 19. stoljeća Rudolfa Steinera, možda su drukčije od onih u redovnim državnim školama, ali Iona je nedavno proglašena "izvanrednom" od strane Školske inspekcijske službe, neovisnog ekvivalenta državnog Ureda za standarde u obrazovanju, dječje usluge i vještine. U izvještaju se navodi "da učenici ne koriste računala ili internet kada su u školi ali se osoblje pobrinulo da nauče o sigurnosti na internetu." Dalje se navodi: "Podučavanje je inspirativno i vrlo učinkovito ... učitelji su vrlo dobro obučeni i visoko kvalificirani."

Svaka bi škola bila zahvalna da ju se opisuje takvim blistavim riječima, ali ovdje je osoblje posebno ponosno da su postigli svoj izvanredni status bez tehnologije. Osim zabrane korištenja računala u školi, roditelje se potiče da svojoj djeci ne dopuste gledanje televizije, igranje računalnih igara ili korištenje pametnih telefona kod kuće.

Školu Iona je 1985. osnovao Richard Moore, koji je  deset godina radio kao učitelj u državnoj osnovnoj školi. "Redovno obrazovanje je već onda postajalo preskriptivno", kaže on, "ono što me privuklo Steineru je to što je naglašeno da je igra rad djece." Danas škola - jedna od 33 škole koje slijede Steinerov kurikulum - ima 87 djece u dobi između 3 i 12 godina i stoji 5,402 britanskih funti na godinu.

U okviru vladinog programa za besplatne škole i akademije, četiri Steiner škole  sada su financirane od strane države. Škole, temeljene na spiritualnom pokretu antropozofije, kontroverzne su jer su Steinerovi pogledi o, na primjer rasi,  diskreditirani. Ali čak i neki od onih koji dovode u pitanje filozofiju ili ideologiju mogu se zapitati imaju li te škole pravo u  otporu sveopćoj upotrebi tehnologije.

"Rudolf Steiner i mnogi drugi mislioci djetinjstva kroz 19. i 20. stoljeće stavljali su naglasak na važnost razumijevanja kako mala djeca prirodno uče učiti, i nuđenja obrazovnih iskustava koje se nadograđuju na njihove prirodne interese i znatiželju", objašnjava David Whitebread, ravnatelj Centra za istraživanje igre u obrazovanju, razvoju i učenju na sveučilištu Cambridge. "Rano djetinjstvo i osnovno obrazovanje u Ujedinjenom Kraljevstvu znatno su se udaljili od ovoga do modela kurikuluma odozgo prema dolje, koji je nametnula država."

Kritičari sugeriraju da zabranom uporabe ekrana kao dijela svoje ideologije Steiner škole čine medvjeđu uslugu djeci. "Potrebe naših mladih ljudi su takve da kada napuste školu, postaju dio svijeta koji vrlo vjerojatno uključuje tehnologiju", kaže Mark Chambers, izvršni direktor NAACE-a, strukovnog udruženja za one koji se bave unapređenjem obrazovanja pomoću tehnologije. "Trebali bismo činiti sve što možemo kako bismo im pomogli da budu spremni za taj svijet, baš kao i fizički svijet koji je oko njih."

David Andrews, koji je deset godina bio učitelj u osnovnoj školi u Hullu, sada vodi web stranicu o tome kako koristiti tehnologiju kao podršku učenju u učionici. "U nekim školama tehnologija se slabo koristi i to može imati štetan učinak na obrazovanje", kaže on. Ali kada se koristi kreativno, "tehnologija može zaokupiti djecu zbog njihovog iskustva onoga što rade kod kuće, gdje možda gledaju televiziju ili igraju video igrice."

Međutim, istraživanja o učincima tehnologije na učenje još nisu pokazala mnogo pozitivnih rezultata. Nedavna studija koju je objavio Massachusetts Institute of Technology pokazala je da studenti kojima je zabranjeno korištenje prijenosnih računala ili digitalnih uređaja na predavanjima i seminarima bolje polažu ispite od onih kojima je dopušteno korištenje računala i pristup internetu. Prošlogodišnje istraživanje Londonske škole ekonomije pokazalo je da su škole koje su učenicima zabranjivale nošenje mobilnih telefona pokazale kontinuirano poboljšanje rezultata na ispitima, a najveći napredak je među lošijim učenicima.

Studija Sveučilišta Cambridge otkrila je da je provođenje dodatnog sata dnevno pred TV-om, internetom ili video igricama u 10. godini dovelo do pada rezultata GCSE-a jednakom ukupno dvije ocjene. Koautorica studije Esther van Sluijs kaže kako bi smanjenje vremena pred ekranima moglo imati važne dobrobiti i dodaje da "ograničavanje vremena provedenog ispred ekrana i upoznavanje djece s raznovrsnim aktivnostima vjerojatno ima najbolje dugotrajne učinke na zdravlje djece."

Andreas Schleicher, voditelj obrazovanja u Organizaciji za Ekonomsku Suradnju i razvoj (OECD), nedavno je rekao: "Stvarnost je takva da tehnologija u našim školama danas čini više štete nego koristi. Izvješće OECD-a iz 2015. otkrilo je da zemlje koje su puno uložile u tehnologiju nisu pokazale znakove poboljšanja u čitanju, matematici ili znanosti."

Unatoč dokazima iz takvih studija, još uvijek postoji, prema Mooreu, bojazan da se djeca neće moći prilagoditi ekonomiji jer se ne bave računalima u dobi od četiri godine - ali ako im date zdravo obrazovanje i djetinjstvo, oni to mogu vrlo lako sustići.

Steiner škole privlače roditelje i učitelje koji dijele slične stavove u vezi vremena provedenog pred ekranima i koji nastoje osigurati da njihovi učenici bolje odole čarima tehnologije. Sean Cummins, koji je imao troje djece u školi Iona, kaže kako je za njega privlačnost Steiner obrazovanja u tome što pokazuje "kako se djetetovo obrazovanje može strukturirati na drukčiji način nego da se samo priprema za zahtjeve poslodavca kada navrši 18. godinu."

Asma Al-Deraa ima sedmogodišnjeg sina u školi Iona i desetogodišnju kći u redovnom državnom obrazovanju. "Moju kćerku uče da razmišlja unutar kutije s puno testiranja", kaže. "Ali moj je sin kreativniji i pokušava dosegnuti pozadinu stvari." Kada se njezina kćerka vrati iz škole posegnut će za iPadom, ali njezinog sina "to ili PlayStation ne zanimaju - on samo želi crtati ili igrati se."

Čak i neki koji podržavaju upotrebu računala u učionici dijele zabrinutost zbog negativnog utjecaja tehnologije. "Uloga tehnologije u domu možda oštećuje djetetove komunikacijske vještine s roditeljima koji je koriste kao elektronsku dadilju", kaže Andrews. "Sve više djece koje dolaze u osnovnu školu ima problema s govornim jezikom pa koristimo tehnologiju u učionici kako bismo ih njihovim jezikom naveli da razgovaraju s roditeljima.”

Međutim, učitelj José Picardo smatra da je averzija prema tehnologiji u Steiner školama ukorijenjena u "pseudo-intelektualizmu koji vjeruje da su stvari koje su nama dobro poznate bolje nego stvari koje su našoj djeci poznate." Picardo predaje u Surbiton High School u Surreyu, gdje svaki učenik u dobi od sedam ili osam godina dobiva tablet. "Mislim da će moja djeca na kraju biti bolje pripremljena za svijet u kojem žive" kaže, zato što njegova škola ne podržava ideju da je "igranje s nečim fizičkim bolje i stoga djeci ne bi trebalo dopustiti tehnologiju."

U učionici Kirsty Thompson u školi Iona, djeca nemaju čak ni gotove igračke u sobi. Moraju upotrijebiti svoju maštu da naprave ono što žele. Dječaci i djevojčice se ovdje igraju zajedno, a ne odvojeno, kako bi napravili tornjeve od drvenih blokova i igrali se oblačenja pamučnim i vunenim plahtama.

Thompson, koja se pridružila Ioni prošlog rujna, kaže da za nju škola nudi svakodnevnu potvrdu onoga zašto je željela postati učiteljicom. "U državnim školama u kojima sam radila, naglasak je bio prije svega na mjerenju brojeva", kaže ona. "Sjedila sam na sastancima i sve se vrtjelo oko statistike. Ovdje govorimo o djeci kao o ljudima."

02 Dec 2022

You could be interested...