Shape

1. mobilnost: helsinki (finska)

U tjednu od 10. do 14. listopada dvije zaposlenice naše škole sudjelovale su na prvoj mobilnosti u sklopu projekta KA 122 “Različiti s istim željama” (“Different with the same aspirations”).

Tema ove mobilnosti bile su posebne obrazovne potrebe uz inovativan pristup. Razgovarali smo o teškoćama u učenju i ranom prepoznavanju istih te o aktivnostima posebnih obrazovnih potreba.

Osim službenog programa tečaja, jednako je zanimljiv bio i neformalan dio druženja - turistički obilazak Helsinkija, kušanje tradicionalne kuhinje. Kroz ovaj dio druženja sudionice mobilnosti uspostavile su neke nove kontakte te razvijale jezične i socijalne kompetencije.

Shape

2. MOBILNOST: tallinn (estonia)

Predstavnica naše škole, pedagoginja Nikolina Kovač, je od 7.-11.11.2022. zajedno s 22 predstavnika škola iz Švedske, Francuske, Njemačke, Portugala, Poljske i Španjolske sudjelovala na 5-dnevnoj edukaciji u Tallinnu pod nazivom „Estonia – one of the best education in Europe“. Mogu reći da je naziv edukacije opravdao očekivanja. Uz interaktivne radionice i razmjenu iskustava među sudionicima, posjetili smo 6 odgojno-obrazovnih ustanova. Zbog čega je estonski, uz finski sustav obrazovanja, najbolji u Europi? Čak ni Estonci nemaju jednoznačan odgovor na to, no možemo zaključiti da je to splet sljedećih faktora: država znatan dio financijskih sredstava ulaže u odgojno-obrazovni sektor; učitelji su visokomotivirani i vole posao koji rade (vjerojatno su neki od razloga što su cijenjeni u društvu, a iznos njihove plaće itekako ovisi rade li dobro svoj posao; biraju se prema

izvrsnosti za radna mjesta, a ne prema vezama i poznanstvima itd.); sve škole, bile one privatne, državne ili alternativne su 100% financirane od strane države/lokalne i/ili regionalne samouprave (dakle, plaće učitelja, oprema škole, prehrana učenika + pored toga, svaka škola godišnje dobije više oko 3800 eura po učeniku, opet: bez obzira pohađa li učenik državnu, privatnu ili alternativnu školu; taj iznos škole raspoređuju ovisno o svojim potrebama).

Estonija je primjer digitalnog društva (preko 99% usluga i pribavljanja dokumenta se odvija online). Škole su također digitalizirane, no opet imaju zdravu protutežu pretjeranoj digitalizaciji jer njihovi učenici imaju predmete kao što su ručni rad, domaćinstvo, obrada metala i drveta; puno vremena provode u prirodi bez obzira na vremenske uvjete; naglasak je na iskustvenom učenju i važnosti pokreta u nastavi jer se tako najbolje uči… Zvuči poznato? Sve ovo su principi waldorfske pedagogije.

Izvrsno iskustvo koje je mene osobno, i Waldorfsku školu u Osijeku, oplemenilo s novim iskustvima, spoznajama, idejama i međunarodnim poznanstvima koja nastavljamo razvijati.

Tekst kreirala: Nikolina Kovač

Shape
  1. 3. mobilnost učenika: ljubljana (slovenija)

Šest učenika 3. i 4. razreda u pratnji dvije učiteljice i pedagoginje su od 20. do 24.3.2023. preko Erasmus projekta škole „Različiti s istim željama“ pohađali nastavu u Waldorfskoj školi u Ljubljani.

Sveukupni dojmovi i iskustva su izuzetno vrijedni: učili smo, razmjenjivali iskustva, sudjelovali u nastavi 3. i 4. r. te dogovarali buduće suradnje.


Na jednom mjestu su smješteni osnovna škola, glazbena škola i srednja škola (gimnazija) s oko 600 učenika i preko 100 zaposlenika. Škola se nalazi u samom centru grada i ima važnost za cjelokupnu zajednicu te društveni i kulturni život grada.


Zanimljiv podatak: Waldorfske škole u Sloveniji su 100% subvencirane od strane ministarstava te jedinica lokalne i regionalne samouprave za plaće učitelja i drugih djelatnika. Trenutno je 6 waldorfskih škola u Sloveniji.


Hvala krasnim domaćinima i partnerima na projektu na ovoj mogućnosti!

Shape

4. mobilnost: helsinki (finska)

Predstavnica naše škole, pedagoginja Nikolina Kovač, je od 14.-18.5.2023. zajedno s 25 predstavnika škola iz Italije, Francuske, Njemačke, Rumunjske i Španjolske sudjelovala na 5-dnevnoj edukaciji u Helsinkiju (Finska) pod nazivom „Finnish Education System“. Uz interaktivne radionice i razmjenu iskustava među sudionicima, posjetili smo 3 odgojno-obrazovne ustanove.


🇫🇮 Zbog čega je finski, uz estonski sustav obrazovanja, najbolji u Europi?

Naravno da je to zbog više faktora: učitelj je jedno od najcjenjenijih zanimanja (samo 10% najboljih upisuje učiteljski fakultet za kojeg je uz ocjene iz srednje škole, potrebno proći 4 razine testiranja). Nadalje tu su i plaće učitelja te motiviranost za rad, podrška sustava koji učitelji imaju, decentralizacija školstva itd.


👉 No ono što bismo htjeli izdvojiti je koje su sve sličnosti finskog obrazovnog sustava s waldorfskim:

1. nema brojčanih ocjena do 5. razreda (za svakog učenika se od 1.-5. r. pišu opisne ocjene)

2. jedan učitelj prati učenike od 1.-6. r.

  1. 3. epohalna nastava (jedan predmet se intenzivno obrađuje nekoliko tjedana)

    4. učenje kroz pokret (npr. učenici 3. r. pišu 6 rečenica tako što naprave i do 70 vježbi)

5. učenici učitelja oslovljavaju imenom

7. veliko povjerenje u učitelja na svim razinama (učenik, roditelj, kolege, ravnatelj, kreatori obrazovnih politika)

🤩Iako svaka škola ima potpunu autonomiju (uz napomenu da nema inspekcija ni nacionalnih ispita do kraja srednje škole), zajednički im je moto: „manja stresa, manje tema, manje testiranja – više igre i slobodnog vremena“.

Veliko iskustvo koje nam je potvrdilo da imamo na čemu poraditi u hrvatskom obrazovnom sustavu, ali i iskustvo koje je potvrdilo da je finski obrazovni sustav jedan od najboljih upravo zato što ima puno dodirnih točaka s waldorfskom pedagogijom.

Shape

5. mobilnost: BARCELONA (ŠPANJOLska)

Stručna suradnica pedagoginja i projektna koordinatorica su u sklopu Erasmus projekta naše škole sudjelovale na edukaciji pod nazivom „Conflict managment, emotinal intelligence and bullying prevention“ održanoj u Barceloni od 19.-24.6.2023.


Želimo s vama podijeliti nekoliko najupečatljivih pouka edukacije:

1. prevencija konflikta kreće od razumijevanja da smo svi individue s vlastitim vrijednostima i potrebama

2. nikad nije rano početi s „učenjem“ soft skillsa

3. konflikt nije nužno negativan jer nas uči da promišljamo i radimo sami na sebi, ali i u odnosu s drugima

4. za djecu nižeg uzrasta (vrtić, predškola i niži razredi osnovne škole) je stroytelling sjajan alat kako za prevenciju tako i za rješavanje konflikata, a to je upravo jedan od glavnih metodičkih poticaja u waldorfskoj pedagogiji

5. za unaprijediti i nadograditi neposredan rad s učenicima je potrebno unaprijediti i nadograditi sebe ne samo kao pedagoškog djelatnika, već prije svega kao čovjeka.

Shape