Waldorfska pedagogija

Waldorfska pedagogija ima iza sebe ideju ljepšeg, humanije i zdravijeg svijeta. To je ujedno jedan od razloga zašto je toliko prihvaćena i rasprostranjena diljem svijeta, u svim kulturama i tradicijama.

Prva waldorfska škola je osnovana 1919.g. u Stuttgartu (Njemačka), a osnivač joj je dr. Rudolf Steiner (rođen u Hrvatskoj). Steiner je jedan od najvećih polihistora kojeg je povijest poznavala te jedna od najutjecajnijih osoba 20.st. Osim waldorfske pedagogije osmislio je biološko-dinamičku poljoprivredu, euritmiju, antropozofsku medicine te donijeo brojne inovacije u arhitekturi, umjetnosti i drugim poljima.

Danas je međunarodno priznata pedagogija te u svijetu djeluje preko 2000 waldorfskih vrtića, više od 1500 škola te nekoliko stotina obrazovnih centara, institute i sveučilišta koje provode edukacije s područja waldorfske pedagogije i taj broj je u stalnom porastu, a tome zasigurno doprinosi sve veća aktualnost waldorfske pedagogije i njena provjerena kvaliteta.

U Republici Hrvatskoj waldorfski vrtići i škole djeluju u Zagrebu, Splitu, Rijeci, Samoboru, Čakovcu i Osijeku. Umreženi su u Savez waldorfskih institucija i inicijativa RH (SWI), koji zajedno s Institutom za waldorfsku pedagogiju u Zagrebu (IWP), provode mentoriranja i edukacije za waldorfske odgajatelje i učitelje.



NAČELA WALDORFSKE PEDAGOGIJE

U waldorfskoj pedagogiji se naglasak stavlja na pravovremeno odgovaranje na razvojne potrebe djeteta, kako bi se ostvarili njegovi puni potencijali. Waldorfska pedagogija je potpuno orijentirana na (zdrav) djetetov razvoj i iz toga joj proizlazi cjelokupni kurikulum.

U pedagoškom pristupu se potpuno uvažava osobnost i jedinstvenost svakog djeteta, kao neponovljive osobe. Time se svakom djetetu dopušta da “procvjeta” i pokaže svijetu ono najbolje što nosi u sebi kao potencijal.

Cjelovitom metodikom koja obuhvaća ruke (volja), srce (emocije) i glavu (kognicija), dijete ima priliku učiti i apsolvirati na prirodan način, pritom razvijajući pored najrazličitijih životnih sposobnosti, kod djece se razvijaju i njihovi kapaciteti (eng. resilience – otpornost), koji im pomažu u prevladavanju svih životnih izazova koji ih čekaju.

Odgoj i obrazovanje u waldorfskim vrtićima i školama su bliski životu, zato se nerijetko waldorfske škole nazivaju “Školom za sutra”, jer pružaju djeci kapacitete za cijeli život. 

Djecu se uči samostalnosti, odgovornosti i individualnosti, ali jednako tako i solidarnosti, senzibilitetu za druge i svijet, dijalogu i suradnji. Kod djece i mladih se razvija ljubav prema učenju i unutrašnja motivacija, a kreativnost i inovacija su svakodnevnica u waldorfskim sredinama.

Djeca su u waldorfskim institucijama viđena i poštovana, a suradnja s roditeljima je na vrlo visokom nivou.

Zamislite svijet odgovornih i proaktivnih pojedinaca, koji u skladu sa svojim talentima i sposobnostima čine promjene u zajedinici, a pritom su zdravi, sretni i zadovoljni – to je cilj waldorfske pedagogije.

 

“S poštovanjem primiti, u ljubavi odgojiti, u slobodi otpustiti.”

R. Steiner